dinsdag 15 september 2015

Bijzettafel

Zo nu en dan struin ik in plaats van de kringloop marktplaats af. Zo ook vorige week. Ik was op zoek naar een leuk tafeltje voor op mijn slaapkamer. De slaapkamer blijft een beetje achter bij de benedenverdieping en ook daar wil ik wat meer gezelligheid in brengen. Er staat momenteel een oude rookstoel en daar staat nu een tafeltje van IKEA naast. Niet heel sfeervol zo'n IKEA tafel dus vond ik een half uurtje van mijn woonplaats een tafeltje.
 

 Hij kwam uit een oude caravan die opgeknapt zou worden. Helemaal happy reed ik terug naar huis. Daar ben ik meteen aan de slag gegaan met afbijtmiddel.
Ik heb eerst het bovenblad gedaan om te kijken wat er tevoorschijn kwam. Het glimmende laagje was er zo af maar er kwam weer een vrij donkere laag onderuit.
 

Iets waar ik niet zo blij mee was want dat betekende nog minimaal 2 of 3 lagen. Uiteindelijk na 3 lagen afbijt, veel krabben en de staalborstel was hij kaal genoeg om verder behandeld te worden.
Ik wilde eerst weer met koffie en thee aan de slag zoals bij mijn salontafel maar dan zou hij te bruin worden omdat het hout niet blank genoeg was. Ik wilde iets grijzer hout. Na wat googlen kwam ik op azijn en staalwol. Zo gezegd zo gedaan en daar stond mijn potje met staalwol en azijn een nachtje te weken. Volgens google zou ik het er na een nacht op kunnen smeren.
 
Dus zo gezegd zo gedaan. In eerste instantie schrok ik een beetje want toen ik het met de kwast opbracht leek het wel heel donker te worden zoals je hieronder op de foto ziet.... Hier is het bovenste gedeelte al ingekwast.

 

Beetje ongeduldig pakte ik na een half uur toch de fohn om een klein stukje droog te fohnen. Gelukkig het goede resultaat, de rest heb ik dus maar zo laten drogen.
Eenmaal opgedroogd was ik superblij met het resultaat. Het tafeltje lijkt oud zoals ik wilde. Hij staat nu nog beneden, vind het toch wel leuk om er nog even van te genieten beneden.
Ik ben benieuwd wanneer ik hem boven breng.....








10 opmerkingen:

Danielle van Heusden zei

Mooi tafeltje geworden hoor! Onherkenbaar! :)

inro soor zei

ha! ik kan je nu al zeggen: die komt nooit naar boven:) hij is echt heel goed gelukt zeg! prachtig van kleur, leuk dat je het een keer geprobeerd hebt met dat staal wol/azijn, ik had het ook gelezen, en weet nu dat het goed werkt;-)
zo heb je voor weinig een heel duur uitziend tafeltje!
ga jij nog lekker verder MP afstruinen, haha
groetjes, Inge R

Sabine zei

Ziet er echt mooi uit! Vind het sowieso heel indrukwekkend hoe iedereen zelf allemaal tafeltjes omtovert tot juweeltjes! Ik ken het trouwens ook dat de bovenverdieping achterblijft bij de rest van het huis... Is hier net zo! Veel plezier ervan!

Jilly Garcy zei

Dat je zat te glunderen in je auto kan ik best geloven , zo'n mooie vondst .
En er dan zo iets vanonder toveren , veel werk maar het resultaat mag er zijn .
Ik denk ook niet dat dat tafeltje het eerste verdiep haalt ;))
Groetjes
Christel , Garcya's place

Onder de rieten kap zei

Oh wat een gaaf tafeltje, daar was ik ook voor gevallen, wat heb je hem mooi gemaakt!
Liefs, Yvonne

Verie - Vestywo zei

Wat een leuke weblog heb je. Ik ga je volgen!

Lieve-Groetjes,
Verie

Cosy by Cindy zei

Dat is mooi geworden! Leuk Blog heb je.
Liefs Cindy

Cosy by Cindy zei

Dat is mooi geworden! Leuk Blog heb je.
Liefs Cindy

Marjon zei


Super mooi geworden, veel werk maar je krijgt er iets moois voor terug....fijne zondag en lieve groet van Marjon

Anja zei

Mooi hoor echt een mooie romatische salontafel. En origineel! Ik ben zelf een beetje van de ikea look aan het overstappen op brocant. Raar he hoe je smaak zo kan veranderen.